Thursday, October 23, 2008

MARY(Quranic Verse)

Assalamualaikum

Di bawah ni ada satu filem menarik tentang MARYAM(Ibu Isa A.S.) yang difilemkan berdasar kan Quranic Verse.Satu filem yang cukup menarik,worth watching,tak rugi masa.
Sangat disarankan untuk anda yg bosan2@tension2 bc buku@tk tahu nak buat apa untuk menonton.

Jika anda semua dah baca entry sebelum ini,iaitu tafsir surah Maryam,anda akan lebih memahami kisahnya setelah menonton filem ini..

Filem ini telah dialih bahasa dari bahasa arab kepada bahasa english.
Semoga bermanfaat.


(sy dh try nk attached youtube nye..tp tk nk kuar pulak..so buleh bukak dr link kt bawah ni ya,.)

Synopsis pendek::
Maryam adalah anak perempuan Imran yang mendapat asuhan daripada Zakaria.
Ketika Maryam lahir,ayah nya telah meninggal dunia(ketika dia dlm kandungan lg).Ibunya Maryam telah bernazar mahu menyerahkan anak lelaki kepada Baitulmaqdis.

Maka setelah segala persiapan untuk menyambut kedatangan bayi telah dilakukan dengan sempurna,lahirlah ia pada ketika yang Allah tetapkan.
Agak kecewa si ibu setelah mengetahui bahawa bayi yang lahir itu adalah seorang puteri sedangkan ia menanti seorang putera yang telah dijanjikan dan bernadzar untuk dihibahkan kepada Baitulmaqdis.
Dengan nada kecewa dan suara sedih berucaplah ia seraya menghadapkan wajahnya ke atas:

"Wahai Tuhanku, aku telah melahirkan seorang puteri, sedangkan aku bernadzar akan menyerahkan seorang putera yang lebih layak menjadi pelayan dan pengurus Baitulmaqdis. Allah akan mendidik puterinya itu dengan pendidikan yang baik dan akan menjadikan Zakaria, iparnya dan bapa saudara Maryam sebagai pengawas dan pemeliharanya."

Juga filem ini menceritakan bagaimana Nabi Zakaria dicemuh kerana tidak mempunyai anak(sedih sngt part ni..smp menangis..huk3).
Akhirnya dengan kekuasaan Allah,lahirnya Yahya,putera tunggalnya setelah ia mencapai usia sangat tua iaitu pada usia sembilan puluh tahun.

Sejak beristeri Hanna(Elizebeth), ibu saudaranya Maryam(Mary),Zakaria mendambakan mendapat anak yang akan menjadi pewarisnya. Siang dan malam tiada henti-hentinya ia memanjatkan doanya dan permohonan kepada Allah agar dikurniai seorang putera yang akan dapat meneruskan tugasnya memimpin Bani Israil. Ia khuatir bahawa bila ia mati tanpa meninggalkan seorang pengganti, kaumnya akan kehilangan pemimpin dan akan kembali kepada cara-cara hidup mereka yang penuh dengan mungkar dan kemaksiatan dan bahkan mungkin mereka akan mengubah syariat Musa dengan menambah atau mengurangi isi kitab Taurat sekehendak hati mereka. Selain itu, ia sebagai manusia, ingin pula agar keturunannya tidak terputus dan terus bersambung dari generasi sepanjang Allah mengizinkannya dan memperkenankan.

Nabi Zakaria tiap hari sebagai tugas rutin pergi ke mihrab besar melakukan sembahyang serta menjenguk Maryam anak iparnya yang diserahkan kepada mihrab oleh ibunya sesuai dengan nadzarnya sewaktu ia masih dalam kandungan. Dan memang Zakarialah yang ditugaskan oleh para pengurus mihrab untuk mengawasi Maryam sejak ia diserahkan oleh ibunya. Tugas pengawasan atas diri Maryam diterima oleh Zakaria melalui undian yang dilakukan oleh para pengurus mihrab di kala menerima bayi Maryam yang diserahkan pengawasannya kepadanya itu adalah anak saudara isterinya sendiri yang hingga saat itu belum dikurniai seorang anak pun oleh Tuhan

Suatu peristiwa yang sangat menakjubkan dan menghairankan Zakaria telah terjadi pada suatu hari ketika ia datang ke mihrab sebagaimana biasa. Ia melihat Maryam disalah satu sudut mihrab sedang tenggelam dalam sembahyangnya sehingga tidak menghiraukan bapa saudaranya yang datang menjenguknya. Di depan Maryam yang sedang asyik bersembahyang itu terlihat oleh Zakaria berbagai jenis buah-buahan musim panas. Bertanya-tanya Nabi Zakaria dalam hatinya, dari mana datangnya buah-buahan musim panas ini, padahal mereka masih berada dalam musim dingin .Ia tidak sabar menanti anak saudaranya selesai sembahyang, ia lalu mendekatinya dan menegur bertanya kepadanya: "Wahai Maryam, dari manakah engkau dapat ini semua?"

Maryam menjawab: "Ini adalah pemberian Allah yang aku dapat tanpa kucari dan aku minta. Di waktu pagi dikala matahari terbit aku mendapatkan rezekiku ini sudah berada didepan mataku, demikian pula bila matahari terbenam di waktu senja. Mengapa bapa saudaranya merasa hairan dan takjub? Bukankah Allah berkuasa memberikan rezekinya kepada siapa yang Dia kehendaki tanpa perhitungan?"

**okeh2..yang selebihnya tu selamat menonton ya..klu sy cerita kt sini panjang2,.kang tk best pulak bile nk tgk kn.. =) **



Part 1


1 comment:

saidi said...

he he he..anim xde yg ade sub inglish ke bwh..die ckp inglish laju..^_^